آموزش از طریق واقعیت مجازی بمنظور مقابله با عوارض جدی دیابت

27 اوت 2019 - یک سیستم آموزش واقعیت مجازی در آکسفورد در بین متخصصان مراقبت های بهداشتی در حال چرخش است، تا به آنها اطلاعات لازم را برای بهبود مراقبت از افراد مبتلا به دیابت ارائه دهد.

این فناوری پیشرفته به پزشکان و پرستاران آموزش می دهد که چگونه افزایش یا کاهش شدید قند خون را تشخیص داده و اقدامات لازم را برای کمک به بیماران انجام دهند.

این سیستم توسط "شبیه سازی پزشکی آکسفورد" ساخته شد و بودجه ی آن توسط شرکت دارویی نوو نوردیسکتأمین شده است.

شبیه سازی پزشکی آکسفورد با استفاده از واقعیت مجازی، آموزشهایی را بمنظور بهبود عملکرد متخصصان مراقبت های بهداشتی به آنها ارائه می دهد، تا بدون به خطر انداختن زندگی بیماران، در مدیریت بیماریها خبره شوند.

این پروژه توسط دکتر Partha Kar از بیمارستان های پورتسموث NHS Trust و با کمک پزشکانی از جمله دکتر Mayank Patel، مشاور دیابولوژیست در بیمارستان دانشگاه ساوتهمپتون رهبری می شود.

دکتر پاتل اظهار داشت: اطمینان از آموزش دقیق و موثر پزشكان برای شکوفا شدن پتانسیل آنها، و توانمند نمودن آنها برای مدیریت دیابت در مواقع اورژانس بسیار حیاتی است و این محیط همه جانبه ی دیجیتال روشی نوآورانه برای انجام این کار است.تاکنون ما این سیستم را با 10 پزشک آزمایش نموده ایم که بازخورد این افراد واقعاً مثبت بوده است، به طوری که همه آنها نسبت به شناخت علائم و انجام اقدامات مناسب اطمینان بسیار بیشتری پیدا کرده اند.

دیابت یک بیماری پیچیده است و آمارها حاکی از آن است که حدود 20٪ از بیماران بستری در بیمارستانهای سراسر انگلیس به دیابت نوع 1 یا دیابت نوع 2 مبتلا هستند. با این وجود، بسیاری از متخصصان بهداشت و درمان نمی دانند بهترین راه درمان در صورتی که فرد تحت مراقبت آنها دچار عوارض جدی مرتبط با دیابت مانند هیپوگلایسمی و کتواسیدوز دیابتی شود، چیست؟

حداقل یک نفر از هر 25 فرد مبتلا به دیابت نوع 1، کتواسیدوز دیابتی(DKA) ، که یکی دیگر از عوارض جدی دیابت است، را در طول بستری در بیمارستان تجربه می کند.چنانچه به بدن به اندازه کافی انسولین نرسد، بدن به سوزاندن چربی برای تولید انرژی اقدام می کند که محصول جانبی این فرآیند تولید و تجمع مقدار زیادی کتون در خون است که منجر بهDKA  می شود.

دکتر پاتل افزود: بیماران به ویژه افراد مبتلا به دیابت نوع 1 در هنگام بستری در بیمارستان در معرض ابتلا به مشکلات جدی مرتبط با افزایش یا کاهش شدید قند خون هستند. شرایط اضطراری دیابت می تواند به سرعت تشدید شود و گاهی تشخیص آن برای پزشکان و پرستاران غیر متخصص دشوار است، بنابراین امید می رود با افزایش آموزشها و مهارتهای مرتبط با دیابت در بیمارستانها، آمار فعلی به طور چشمگیری بهبود یابد.

دکتر Kar، که همچنین معاون بالینی سیستم سلامت ملی انگلستان برای دیابت است، اضافه کرد: استقبال از فناوری، در قلب برنامه های بلند مدت NHS است و آموزش پزشکان با استفاده از واقعیت مجازی نمونه ی دیگری از مدرن سازی NHS برای کمک به بهبود مراقبت از بیماران مبتلا به دیابت می باشد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/aug/virtual-reality-being-trialled-to-combat-diabetes-related-complications-92378090.html